Om je site goed gevonden te laten worden door Google zul je wat basis zoekmachine optimalisatie voor je WordPress Blog moeten regelen.
Dat is niet zo moeilijk dan je zou denken, zeker niet met de juiste plugins en instellingen.
Permalinks
Stel de goede permalinks optie in, via Instellingen -> Permalinks en zet die op Berichtnaam = Aangepaste structuur /%postname%/
Ik wijzig dan zelf nog de optionele velden zodat ik geen /category/ en /tags/ krijg in de URL’s maar /onderwerp/ en /term/.
Inhoudsopgave
Zoekmachine Optimalisatie Plugins
WordPress SEO by Yoast
Deze plugin is een must voor je WordPress zoekmachineoptimalisatie. Belangrijkste onderdeel van deze plugin is dat je meer On-Page mogelijkheden krijgt. Hier kom ik later nog op terug.
Bij de plugin van Yoast zet je de Sitemap.xml functie uit, die ga je genereren met een andere plugin. Niet dat de sitemap functie van Yoast niet goed is, maar de volgende plugin maakt een standaard opgemaakt bestand aan op de locatie die iedere zoekmachine robot kent.
Google XML Sitemap generator
De Google XML Sitemap maakt een speciaal bestand aan dat alle links bevat van jouw site. Google en iedere andere zoekmachine robot kan dat bestand lezen en kent dan direct alle URL’s van je site en hoeft dus niet de hele site te doorlopen om die links te vinden.
De eerste keer als je deze plugin gebruikt is het goed om het bestand handmatig aan te maken. Ga daarvoor naar de instellingen van de plugin en klik die optie aan.
Pagina’s die je niet op wilt laten nemen kun je bij die instellingen ook uitsluiten. Behalve de eerste aanmaak hoef je verder niets in te stellen, standaard staan alle opties al goed.
Als je een nieuw bericht of pagina toevoegt wordt ook het sitemap.xml bestand automatisch geupdate.
SEO Titel & Meta-Omschrijving
Na de installatie en activering van WordPress SEO by Yoast plugin krijg je een extra scherm gedeelte onder het schrijfgedeelte van je berichten en pagina’s.
Je krijgt nog meer velden op andere plaatsen, maar daarover schrijf ik later nog een apart artikel, voor nu kijk je alleen naar het WordPress SEO door Yoast schermdeel bij een Blog Bericht.
Hieronder zie je een voorbeeld zoals ik dit bericht geoptimaliseerd heb voor de term Zoekmachine optimalisatie, geen makkelijke term dus het is nog afwachten hoe e.a. uit zal pakken, maar de basis staat.
In het scherm voor de optimalisatie begin je met het invoeren van de Focus zoekterm, de term waar je een goede positie op wilt halen in Google.
Op basis van die term geeft de plugin je een aantal tips om ervoor te zorgen dat je de zoekterm op de juiste plaatsen actief hebt. Natuurlijk in de titel van je bericht en daarmee ook in je URL.
De SEO Titel kan afwijken van de titel die je aan je pagina of bericht gegeven hebt. Ik herhaal meestal de titel van het bericht en voeg daar dan nog wat aan toe met de hoop dat ik daarmee meer zoektermen kan bereiken en dat mensen op die titel klikken.
Hier is de SEO Titel omgezet naar “Zoekmachine Optimalisatie voor Betere Ranking van je WordPress Blog.” terwijl de normale zichtbare titel “Zoekmachine Optimalisatie voor je WordPress Blog“is.
De Meta-omschrijving komt bijna altijd als zogeheten Snippet onder de SEO Titel van je bericht te staan. De zoekmachine resultaten van Google laten dus de SEO Titel zien en de Meta-omschrijving.
Probeer die omschrijving zo te schrijven dat het een mini-advertentie voor jouw artikel is. De Meta-omschrijving geeft je geen hogere positie / betere ranking, maar kan er wel voor zorgen dat de mensen sneller jouw artikel gaan bezoeken dan die van je concurrent.
Yoast geeft bij de bovenstaande titel en omschrijving ook nog eens aan hoeveel tekens je (nog) kunt gebruiken zodat alles zichtbaar blijft in de zoekresultaten pagina die Google laat zien.
Je hebt daarnaast nog drie tabbladen in het WordPress SEO door Yoast scherm.
Het pagina analyse gedeelte met nog meer tips om je zoekmachine optimalisatie nog verder kunt verbeteren.
De Geavanceerd tab slaan we nu even over, en je kunt dan naar Social.
Bij Social kun je aparte omschrijvingen ingeven voor Facebook en Google+, voor Facebook kun je zelfs een aparte afbeelding invoeren. Op het moment dat jij of iemand anders naar jouw artikel linkt op Facebook of Google+, dan komen deze opties naar voren in plaats van de standaard Meta-omschrijving.
Abe je een voldoende gescoord bij instellingen van Yoast, dan wordt er een groen SEO: Check icoon getoond.
LET OP: Je ziet de zaken die je nu ingevoerd hebt, niet op je pagina terug. Je zult in de broncode van je pagina moeten kijken om het te zien. (Rechts klikken met je muis en kiezen voor Paginabron bekijken)
Categorie Indeling en Tags gebruiken
Dit is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie die veel mensen vergeten of helemaal niet kennen of gebruiken…
Je categorie indeling kan een heel duidelijk beeld scheppen van het onderwerp van jouw blog. Door gerelateerde woorden en zoektermen te gebruiken zal Google jouw blog eerder als relevant gaan zien. Met een moeilijke term noemen we dit ook wel LSI (Latent semantic indexing).
Het komt erop neer dat je het hoofd onderwerp van je site opsplits in bijzonder gerelateerde onderwerpen. Deze site heeft bijvoorbeeld de onderwerpen WordPress Blog, Plugins, Thema’s en Widgets. Allemaal termen die bij WordPress horen.
Jou onderwerp zal ook dergelijke woorden of begrippen kennen. Gebruik die dan ook voor je categorie indeling. Niet teveel categorieen instellen, beperk je tot 5 a 7 stuks.
Weet je niet precies welke termen gerelateerd zijn of wat nu echt belangrijk is? Gebruik dan Google om je te helpen.
Zoek om het hoofdonderwerp van je site in Google en scrol dan helemaal naar onder op de resultaten pagina. Google laat daar zien wat zij denken dat gerelateerd is!
Hieronder een voorbeeld voor de zoekterm espresso, dus Espresso Koffie, Espresso Kopjes, Espresso maken zouden goede categorie indelingen kunnen zijn. Je kunt dan zelf nog wel verzinnen dat Espresso Apparaat daar ook bij hoort.
Zorg er in ieder geval voor dat je categorie indeling zo goed mogelijk gerelateerd is! Dit scheelt echt enorm in je Google resultaten.
Tags gebruiken
Tags zijn een manier om berichten te koppelen zonder dat ze ook in dezelfde categorie zitten, hoewel dat ook prima kan.
Vroeger gebruikte je de Meta tag keywords om duidelijk te maken waar een bericht over ging, maar die tag is zoveel misbruikt dat Google die niet opneemt in zijn zoekresultaat bepaling.
Jij kunt tags gebruiken als extra zoekterm, en zoals gezegd om berichten te koppelen. WordPress maakt niet alleen overzicht pagina’s op onderwerp, maar ook voor iedere Tag. Bijvoorbeeld https://wpmagazine.nl/onderwerp/wordpress-plugins/ en https://wpmagazine.nl/term/optimalisatie/
Tags kunnen dus ook extra gerelateerde zoektermen toevoegen, gebruik ze daar dan ook voor.
Als je bovenstaande informatie toepast op je WordPress blog structuur en je on-page opties goed gebruikt, dan heb je al meer zoekmachine optimalisatie gedaan dan veel van je Google concurrenten!
Geef een reactie