Voordat ik met dit artikel begon heb ik eerst op Google gezocht met de term “WordPress hoger in Google komen”. Gewoon om te zien wat voor inhoud de top 5 resultaten zijn.
Wat mij opviel is dat de eerste 4 resultaten allemaal lange artikelen zijn en ze zo’n beetje dezelfde insteek en onderwerp beschrijving hebben. Veel van de zaken die daar worden besproken komen hier zeker ook naar voren, net zoals bij mijn wat kortere en oudere artikel over Zoekmachine Optimalisatie voor WordPress.
Inhoudsopgave
Hoger in Google Komen
Er was één element waar in de bovengenoemde artikelen maar weinig aandacht aan wordt besteed, een onderdeel waar ik zelf de ervaring mee heb dat het wel degelijk een goede basis geeft voor goede resultaten in Google.
Dat element heet L.S.I., Latent Semantic Indexing. Klinkt heel moeilijk en afschrikwekkend als je het voor het eerst leest.
Brrr, wat moet je daar nu mee, L.S.I.? Klinkt super technisch en extreem moeilijk! Nee, voor mij geen optie zul je denken, maar het is eigenlijk heel simpel.
Het begint, zoals met alle zoekmachine optimalisatie met Keyword onderzoek.
Een belangrijk onderzoek waarbij je kijkt naar de behoeften van je doelgroep en naar welke zoekwoorden ze zouden kunnen gebruiken om de pagina’s en sites te vinden die ze zoeken.
Hopelijk jouw site natuurlijk.
Meer over zoekwoord onderzoek later, nu even terug naar L.S.I.
Het is alleen maar zorgen dat je de gevonden zoekwoorden combineert die bij elkaar horen, net zoals ik al beschreven heb in Beginnen met een Blog ga je op zoek naar woorden en termen die gerelateerd zijn aan je hoofd zoekwoord.
Die gerelateerde termen kun je gebruiken in je artikel, maar je kunt ook kijken naar je hele website en de structuur van je site zo opzetten dat je site gezien wordt als een autoriteit op jouw gebied.
Die structuur maak je via je categorie indeling, je maakt de containers, of silo’s, net zoals ze noemen wilt door je de juiste namen te geven.
Voor WordPress zijn die silo’s: Thema’s, Plugins en Widgets. De inhoud van die silo’s zorgen voor de voeding van je site.
Keyword Research en Ubersuggest.org
Een bron van zoekwoorden wordt vaak vergeten om te noemen, een heel belangrijke bron, jij zelf.
Jij weet als geen andere waar het onderwerp van je site overgaat. Waar je mee begint is nadenken en opschrijven. Nadenken over hoe jij zelf zou zoeken om informatie te vinden over jouw onderwerp, met welke zoekwoorden en termen en combinaties daarvan zou iemand die informatie, die jij te bieden hebt, gaan zoeken?
Schrijf die zoekwoorden en zinnen op, op papier of digitaal, dat maakt niet, als je ze maar noteert.
Met dat lijstje zoekwoorden gaan we extra Keywords vinden met Ubersuggest.org. Vul een van die woorden in, kies voor Dutch en klik suggest en je krijgt het resultaat daarna op het scherm te zien.
Klik vervolgens op alles selecteren. Alle woord combinaties komen dan links te staan, door op het rode – rode te klikken kun je ze weer uit de selectie verwijderen. Gebruik de Get optie om een overzicht te krijgen dat je kunt kopiëren.
Na deze eerste selectie ga je naar Google Adwords Keyword Planner en begin je met je hoofd keyword. In mijn geval WordPress SEO.
Hieronder zie je het resultaat van de tab Zoekwoordideëen met daarbij de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten en het concurrentie niveau.
Met die resultaten kun je bepalen of de zoekterm, die jij dacht dat veel gebruikt zou worden, wel voldoende gebruikt wordt.
Met de kennis die je nu hebt over de meest gebruikte termen ga je aan de slag en maak je bericht categorieën aan die silo’s laten zien.
Maar er is meer nodig om met je WordPress website hoger in Google te komen.
Google Search Console (voorheen Webmaster Tools)
Een van de zaken die je moet regelen is dat Google je website kent en dat jij weet wat Google weet over jouw site.
Meld je daarvoor aan bij Google Search Console en login met je Google mail account.
Ga dan naar Een Eigenschap Toevoegen, ik weet het het is een vreemde vertaling… In het Engels staat er Add a Property, wat beter past.
In het scherm dat dan opent vul je de URL van je website in.
Nadat je dat gedaan hebt moet je Google nog bewijzen dat jij de echter eigenaar van die site bent, je krijgt tenslotte later veel informatie over die site in Google te zien.
Daarvoor moet je en verificatie bestand uploaden of je kiest voor een alternatieve verificatie methode.
Zo heb ik hier gekozen voor een HTML tag, die tag kan ik bij de WordPress SEO plugin (daarover later meer) invoeren bij de Algemene Instellingen inde tab Webmaster Tools.
Na het opslaan van die tag ga je terug naar Google Search Console en klik je op Verificatie en als alles goed gegaan is krijg je daar de bevestiging te zien.
Je krijgt ook direct een bericht in Google Search Console met tips over hoe je de resultaten van jouw site kunt verbeteren.
Een van die acties is om je site ook nog aan te melden zonder de www (of juist met). Nadat je die ook toegevoegd en geverifieerd hebt, met dezelfde verificatie methode gaat dat heel snel, stel je je voorkeursversie in.
In mijn geval gaat de voorkeur uit naar de www. versie.
Bekijk nu je nieuwe website Dashboard en je ziet dan je nog een sitemap toe kunt voegen. Ook daarmee kan de WordPress SEO plugin van Yoast je helpen.
Ga daarvoor in je WordPress Dashboard naar SEO -> XML Sitemaps en voeg het laatste gedeelte van je sitemap URL in bij de Sitemap toevoegen / testen optie. Standaard zul je daar kunnen volstaan met sitemap_index.xml
Nu staan alles basis optie bij je Google Search Console ingesteld en moet je wachten, na een paar dagen wordt je dashboard gevuld met informatie.
Controleer dan in Google’s Search Console bij de de Google Index menu optie naar de Contentzoekwoorden en bekijk de termen die Google vindt bij jouw website.
Passen zie inderdaad bij je site onderwerp of moet je meer teksten schrijven met die zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden?
WordPress Hosting
Een andere belangrijk onderdeel van je website is waar de website gehost wordt.
Die hosting wil je zo dicht bij je doelgroep hebben zodat de response tijden (de snelheid waarmeer je site geladen wordt) zo kort mogelijk zijn.
Daarnaast wil je natuurlijk een goede beveiliging op hosting niveau om te voorkomen dat je site gehackt wordt doordat iemand anders op die server zijn beveiliging niet goed op orde had.
Voor Nederlandstalige websites ga ik naar Neostrada.nl. Voor Engelstalige WordPress sites kies ik voor Siteground.com.
Deze hosting bedrijven hebben de meest recente versies van PHP, MySql en Apache zodat de beveiligingslekken zo snel mogelijk opgelost zijn.
Hun servers zo ingericht dat je toegang krijgt via een suphp account. Dat betekent dat jouw hosting gedeelte is afgeschermd van de andere hosting pakketten op dezelfde server.
Verder hebben ze ook snelle servers die niet te vol geladen zijn met andere hosting pakketten. Ook daardoor blijven de reactie tijden van jouw sites prima, maar je kunt die nog verbeteren met cache plugins. Die optie komt later nog ter sprake.
Toegang tot je hosting pakket via FTP is belangrijk om sommige zaken zoals het aanpassen van je .htaccess bestand mogelijk te maken.
Daarnaast worden door de bovengenoemde hosting providers de servers prima gemonitord en worden hack pogingen snel gestopt doordat er extra beveiliging-opties ingezet worden.
Daarover krijg je dan ook direct bericht over hoe jij weer toegang kunt krijgen. Je site blijft ondertussen voor je bezoekers gewoon bereikbaar.
Een ander groot voordeel van de genoemde hosters is dat ze voor de installatie van WordPress een script aanbieden om een snelle installatie te doen.
Bij zowel Neostrada en Siteground kun je met Softaculous Apps Installer diverse opties zoals je Installatie map, je database naam en natuurlijk je Inlognaam en Wachtwoord zelf opgeven.
Natuurlijk maak je beide zo moeilijk mogelijk! Het gaat hier tenslotte om de beveiliging van jouw WordPress website.
De verdere installatie zoals het aanmaken van een database, de inloggegevens voor die database en je configuratie bestanden worden allemaal afgehandeld door dit script.
Mocht je site gehackt worden of geïnfecteerd worden met malware, dan krijg je daarover ook bericht via je Google Search Console account, een extra reden om je site daar aan te melden.
WordPress Zoekmachine Optimalisatie met Yoast SEO
Yoast SEO van Joost de Valk is inmiddels de meest gebruikte WordPress plugin als het om zoekmachine optimalisatie gaat.
Deze plugin is er in een premium versie en een gratis versie. Je kunt beginnen met de gratis versie en die upgraden als je dat wilt. Kijk op de overzicht pagina voor de verschillen en bepaal zelf of voor jou die mogelijkheden de moeite waard zijn.
Na installatie krijg je een configuratie wizard te zien die je helpt om de basis instellingen voor je hele site goed te zetten.
Met de zoekmachine optimalisatie plugin van Yoast kun je een hoop instellen en optimalisaten per artikel.
Yoast geeft daabij tips en suggesties om te teksten nog verder te verbeteren.
Je kunt daarbij zien of je tekst opbouw goed is, of je nog afbeeldingen toe moet voegen of tussen koppen moet inzetten.
Wat ik vooral fijn vind is de Snippet bewerken optie. Daarmee kun je de titel en de tekst voor zoekmachine resultaten apart instellen voor de resultaten in Google overzcht pagina’s.
Kies daarvoor de optie helemeel onder je bewerkingscherm om de snippet te bewerken.
Zoals je hieronder ziet, kun je dan nog het nodige winnen met slechts een paar simpele wijziginen.
W3 Total Cache opties
Een Cache functie zorgt ervoor dat je site sneller geladen wordt. Dat komt doordat er, nadat een pagine bekeken is door een bezoeker, de opgebouwde pagina een bepaalde tijd als basis HTML pagine opgeslagen wordt.
De pagina hoeft dus niet meer opnieuw opgebouwd worden door het aanroepen van de database en thema elementen. Je kunt daar dus echt veel betere laad tijden van je pagina door krijgen.
W3 Total Cache is een gratis plugin die daarvoor heel veel gebruikt wordt. Begin bij het instellen van alle verschillende opties met de basis zoals de plugin die voorstelt. (recommended optie)
Deze plugin heeft namelijk een enorme hoeveelheid mogelijkheden om in te stellen…
Wil je een simpelere plugin? Kies dan voor de gratis Super Cache.
Ik gebruik zelf voor deze website de betaalde WP-Rocket cache plugin. Die geeft me nog net iets meer snelheid dan W3 Total Cache en heeft minder problemen met bepaalde andere plugins.
WP-Rocket kun je kopen vanaf met daarbij een jaar updates en support. Wil je nadat jaar geen support of updates meer, dan blijft de plugin gewoon werken. Je hoeft dus niet ieder jaar te betalen.
Het Totaal Pakket dat SEO moet zijn
Ik las laatst een recensie van YoastCon 2015 in het tijdschrift webdesignermagazine.nl.
Een deel van de tekst ging over Holistic SEO, de waarde dat de het geheel meer is dan de som van de onderdelen.
Joost geeft daarbij aan dat het bij zoekmachine optimalisatie tegenwoordig niet meer gaat om alleen de technische kant van een website.
Natuurlijk moet de techniek in orde zijn, maar ook het design, toegankelijkheid, snelheid, opgeruimde navigatie en overzichten en inhoud.
Die inhoud was altijd al belangrijker, maar wordt nu steeds meer als uniek sellingpoint ervaren.
Niet alleen voor Google, maar vooral voor je bezoekers, zij moeten echt wat hebben aan jou artikelen, dus denk altijd aan je bezoekers en bedenk waarom ze juist jouw site moeten bezoeken.
Pas als je alle elementen van je site in een goed afgestemd pakket hebt kun je echt hoger in Google komen. En vergeet niet, zoekmachine optimalisatie is langere termijn werk, je moet er mee bezig blijven en je site verder laten groeien.
Maak vooral duidelijk een je bezoekers en aan Google waar je website over gaat, bedenk de juiste navigatie structuur gebaseerd op je silos en je zult zien dat je langzaam hoger in google komt.
Geef een reactie